Virksomhet

Hva skal jeg rapportere?

For å sikre at den ansatte får korrekt pensjonsgrunnlag, må du som arbeidsgiver rapportere månedlig til Statens pensjonskasse. Du rapporterer lønns- og stillingsdata for på "Min virksomhet". Her finner du en veiledning til hvilke lønns- og stillingsforhold du skal rapportere, og hvordan du går frem.

Hva skal jeg rapportere?

Hovedregelen er at lønns- og stillingsdata for alle ansatte skal rapporteres inn til Statens pensjonskasse. Du skal rapportere

  • stillingsprosenten den ansatte faktisk jobber hver måned. Det gjelder også ansatte med lavere stillingsstørrelse enn 20 prosent, fordi hen kan i tillegg ha en stilling hos en annen arbeidsgiver med pensjonsordning i SPK og dermed ha rett til medlemskap, så lenge den totale stillingsprosenten er minst 20 prosent.
  • hovedlønn
  • eventuelle pensjonsgivende tillegg
  • ansatte med permisjoner, vikarer og timelønnede
  • aldersgrensen

Det er viktig at du rapporterer endringer i stillingsforhold hver måned.

Riktig rapportering har betydning for den enkelte arbeidstakeres pensjon, og for den totale pensjonspremien din virksomhet skal betale. 

Enkelte stillingsforhold gir ikke pensjonsopptjening, og skal derfor ikke rapporteres inn.

Medlemskap i folketrygden

En forutsetning for å bli medlem i Statens pensjonskasse er at man også har medlemskap i folketrygden. Noen ansatte uten medlemskap i folketrygden kan likevel bli medlem.

Dette skal du rapportere