Arbeid relatert til koronapandemien

Pensjonister kunne jobbe med koronakrisen i helsevesenet uten å tape pensjon ut august 2022. Det samme gjaldt for arbeid i skoler og barnehager, men da ut juni 2022. Ordningene er nå avsluttet.

Publisert 02.09.2022

Oversikt

Arbeid i helsevesenet

Regjeringen la til rette for at pensjonister kunne gå tilbake i jobb i helsevesenet uten å tape alderspensjon eller AFP. Dette gjaldt både beordring og frivillig arbeid i offentlig helsetjeneste i forbindelse med koronapandemien.

Så lenge arbeidsgiver/virksomhet omfattes av helseberedskapsloven, ville et medlems frivillige tjeneste, som var nødvendig for å møte et ekstraordinært personellbehov i forbindelse med covid-19, omfattes av ordningen. Alderspensjonen ville dermed ikke bli avkortet. Støttefunksjoner som ikke var direkte helserelatert ville også være omfattet av helseberedskapsloven og de midlertidige endringen i regelverket.

Hva «arbeid i forbindelse med covid-19» faktisk innebar ut over henvisningen til lov om helsemessig- og sosial beredskap bokstavene a, b og c, måtte avklares i dialog mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.

Det gjaldt pensjonerte medlemmer av Statens pensjonskasse og Pensjonsordningen for apotekvirksomhet. Uførepensjonister var ikke omfattet av de midlertidige endringene i regelverket.

I perioden 1. november 2020 til 31. august 2022 kunne også alders- og AFP-pensjonister som ble beordret tilbake til covid 19-relatert arbeid i apotek gjøre det uten å få pensjonen sin avkortet.

Det var altså bare ved beordret tjeneste at arbeid i apotek var omfattet av unntaksreglene, ikke ved frivillig tjeneste. 

Feriepenger fra arbeid i forbindelse med covid-19, enten frivillig eller beordret, skal ikke føre til avkorting av AFP. 

Meld fra til oss om du har arbeidet i helsevesenet med koronapandemien

Hvis du har arbeidet med koronapandemien og du har alderspensjon og/eller AFP fra Statens pensjonskasse eller Pensjonsordningen for apotekvirksomhet, må du selv sende oss dokumentasjon på arbeidsforholdet og inntekten. Vi får dessverre ikke denne nødvendige informasjonen fra din arbeidsgiver. OBS! Hvis du mottar AFP og arbeidet ble utført i løpet av det året du fylte 62, 63 eller 64, skal du sende denne dokumentasjonen til NAV.

Dokumentasjon:

Vi trenger en bekreftelse fra arbeidsgiver der det går frem: 

  • at pensjonisten har arbeidet med covid-19-relaterte oppgaver
  • når arbeidsforholdet begynte
  • når det opphørte
  • hvilken inntekt før skatt pensjonisten har hatt fra det covid-19-relaterte arbeidet. Hvis arbeidsforholdet har vart over flere kalenderår, trenger vi inntekt spesifisert for hvert kalenderår

Hvis du har arbeidet i apotek, må arbeidsgiver også bekrefte at du har vært beordret tilbake i tjeneste.

Alderspensjonister kan sende inn slik dokumentasjon når arbeidsforholdet opphører, hvis de ikke har fått henvendelse fra SPK tidligere. AFP-pensjonister kan sende inn slik dokumentasjon når de får henvendelse i forbindelse med etteroppgjøret for det aktuelle AFP-året.

Send inn dokumentasjonen via vårt kontaktskjema, som du finner her (bak innlogging).

Arbeid i skoler og barnehager

Fra 1. januar 2022 kunne pensjonister (ikke uførepensjonister) motta en særskilt fastsatt pensjonistlønn uten at AFP eller alderspensjon ble redusert. Tiltaket varte ut juni 2022, og gjaldt for arbeid som bidro til å avlaste det ekstraordinære personellbehovet ved skoler og barnehager som følge av koronapandemien. Både undervisningspersonell, pedagogisk personell og øvrig personell kunne tilsettes på den særskilte pensjonistlønnssatsen. 

Den særskilte pensjonistlønnssatsen var avtalt å være 300 kr pr. faktisk arbeidet time.

For undervisningspersonale som hadde tatt ut alderspensjon eller AFP, men som ble engasjert til å undervise på pensjonistvilkår, ble pensjonistlønnen beregnet slik: 300 kroner per time x 1 400/årsrammen i faget. 

Meld fra til oss om du har arbeidet i skole og barnehage i forbindelse med koronapandemien

Hvis du i perioden 1. januar 2022 til og med 30. juni 2022 har arbeidet i skole og barnehage og har mottatt den særskilt fastsatte pensjonistlønnen og du har AFP fra Statens pensjonskasse eller Pensjonsordningen for apotekvirksomhet, må du selv sende oss dokumentasjon på arbeidsforholdet og inntekten. Vi får dessverre ikke denne nødvendige informasjonen fra din arbeidsgiver. OBS! Hvis du mottar AFP og arbeidet ble utført i løpet av det året du fylte 62, 63 eller 64, skal du sende denne dokumentasjonen til NAV.

Dokumentasjon:

Vi trenger en bekreftelse fra arbeidsgiver der det går frem: 

  • at pensjonisten har mottatt særskilt fastsatt pensjonistlønn
  • hvilken inntekt før skatt pensjonisten har hatt fra den særskilt fastsatte pensjonistlønnen, i perioden pensjonisten også har mottatt AFP. Hvis arbeidsforholdet har vart over flere kalenderår, trenger vi inntekt spesifisert for hvert kalenderår

AFP-pensjonister kan sende inn slik dokumentasjon når de får henvendelse i forbindelse med etteroppgjøret for det aktuelle AFP-året. Send inn dokumentasjonen via vårt kontaktskjema, som du finner her (bak innlogging).

Hvis du har alderspensjon fra Statens pensjonskasse eller Pensjonsordningen for apotekvirksomhet trenger du ikke å melde fra til oss.