Personvernerklæring

6. Behandling av personopplysninger i lånesaker

Når du søker om boliglån hos Statens pensjonskasse, vil vi behandle personopplysninger om deg for å vurdere hvorvidt vi kan tilby deg boliglån. Boliglånsordningen er regulert i Hovedtariffavtalen i staten. Avtalen forvaltes av SPK på vegne av staten, ved Kommunal- og distriktsdepartementet.

Formålet med behandlingen av personopplysningene er å vurdere hvorvidt du oppfyller vilkårene for å få lån hos oss, samt å etablere sikkerhet for lånet, dersom dette blir innvilget. Videre vil formålet være å forvalte låneavtalen med deg fram til lånet er innfridd. Ved behov vil opplysningene også bli behandlet i forbindelse med inkassokrav i henhold til inkassoloven.

I lov om Statens pensjonskasse §45 gis det rett til å innhente opplysninger fra blant annet arbeidsgiver, offentlig myndighet, kredittopplysningsvirksomhet, gjeldsinformasjonsforetak, forsikringsselskap og annen finansinstitusjon. Adgangen til å innhente opplysninger omfatter også opplysninger om andre enn medlemmet eller den som har søkt om lån.

I forbindelse med saksbehandlingen behandler vi personopplysninger fra Skatteetaten, Eiendomsregisteret, Folkeregisteret, Gjeldsregisteret og Kontakt- og reservasjonsregisteret. Det behandles også opplysninger fra SPKs fagsystem for forvaltning av medlemmers lønns- og stillingssopplysninger. Personopplysninger som behandles i en lånesak er navn, adresse, fødselsnummer, telefonnummer, epostadresse, eiendomsinformasjon og opplysninger om husstandsøkonomi, sivilstand, stilling, medlemskap og kredittscore. Fra SPKs fagsystem behandler vi opplysninger om aktivt stillingsforhold og lønns- og stillingsopplysninger. I tillegg behandler vi personopplysninger om husstandsmedlemmer og realkausjonister.

SPK benytter eksterne leverandører som Experian AS, Ambita AS og Digitaliseringsdirektoratets nasjonale fellesløsning for eSignering ved behandlingen av lånesøknadene. Disse leverandørene vil i varierende grad ha tilgang til dine personopplysninger. Digitaliseringsdirektoratets nasjonale fellesløsning for eSignering og Ambita AS vil kun behandle fødselsnummer, navn og adresse. SPKs krav til leverandørene er i disse tilfellene regulert i egne databehandleravtaler. Alle personopplysninger lagres i SPKs fagsystem for lån.

I henhold til lov om Statens pensjonskasse § 45b kan det foretas avgjørelser som utelukkende er basert på automatisert behandling av personopplysninger. Et avslag er i enkelte tilfeller helautomatisert. Avslaget gis ut fra en maskinell vurdering av husstandens økonomi (total inntekt/gjeld), boligens verdi, pantesikkerhet og kredittvurdering av lånesøker. Økonomi og pantesikkerhet beregnes ut fra opplysninger som du selv oppgir i søknaden. Dersom du har fått et automatisert avslag kan du klage på dette. Søknaden vil da bli overført til en saksbehandler for manuell saksbehandling.

SPK behandler personopplysninger i lånesaker for statistikk- og analyseformål, blant annet for å gi budsjettinnspill og prognoser til departementet, for kvalitetsforbedringer og porteføljeadministrasjon og for å forbedre funksjonalitet i allerede eksisterende tjenester. I tillegg brukes personopplysninger til å utføre test i forbindelse med utvikling.

Rettslig grunnlag for denne behandlingen er personopplysningsloven § 8, som sier at personopplysninger kan behandles dersom det er nødvendig for statistiske formål. Behandling av sensitive personopplysninger for statistikk og analyseformål skjer med hjemmel i personopplysningsloven § 9.

Hvor lenge oppbevares opplysningene om deg?

  • SPK oppbevarer ikke personopplysninger lenger enn det som er nødvendig for å gjennomføre formålet med lånebehandlingen.
  • Opplysningene slettes 10 år etter det året lånet er nedbetalt. Hvis lånesøknaden avslås eller lånetilbudet ikke benyttes slettes opplysningene etter 2 år.