Om premiemodellen

Innføringen av ny premiemodell i statlig sektor er en del pensjonsreformen, og vil ansvarliggjøre virksomhetene i større grad for egne pensjonskostnader. Vi har laget en oversikt over de vanligste spørsmålene vi har fått i møter med våre kunder.

Den nye premiemodellen vil gi dere et riktigere bilde av egne pensjonskostnader og større mulighet til å påvirke deres fremtidige pensjonskostnader sammenliknet med i dag. Det er også i tråd med hvordan andre pensjonsordninger beregner premie.

Hva er nytt?

Tidligere beregnet vi en felles premiesats for grupper av statlige virksomheter.

I den nye modellen blir hver enkelt virksomhet beregnet for seg, basert på de ansatte i virksomheten. Det er dette vi kaller en virksomhetsspesifikk hendelsesbasert premiemodell. 

Fra og med 2022 beregner vi premien løpende gjennom året, basert på hver enkelt ansatt i virksomheten samt faktiske hendelser som dere rapporterer inn til oss. Dette vil gi variasjon i fakturabeløpet fra termin til termin.

Hva er ansvarsreformen?

Innføringen av hendelsesbasert premie er en del av ansvarsreformen. Målet er at arbeidsgiverne blir ansvarliggjort for sine reelle pensjonskostnader.

Mer om ansvarsreformen.

Bevilgningsoppfølging og pensjonspremie i 2024

Pensjonsutgiften i bevilgningsregnskapet i andre halvår 2024 vil for mange bruttobudsjetterte virksomheter med ansatte født 1962 eller tidligere ikke gi et korrekt grunnlag for bevilgningsoppfølging.

Les mer på DFØs nettsider.