Om premiemodellen
Innføringen av ny premiemodell i statlig sektor er en del pensjonsreformen, og vil ansvarliggjøre virksomhetene i større grad for egne pensjonskostnader. Vi har laget en oversikt over de vanligste spørsmålene vi har fått i møter med våre kunder.
Den nye premiemodellen vil gi dere et riktigere bilde av egne pensjonskostnader og større mulighet til å påvirke deres fremtidige pensjonskostnader sammenliknet med i dag. Det er også i tråd med hvordan andre pensjonsordninger beregner premie.
Hva er nytt?
Tidligere beregnet vi en felles premiesats for grupper av statlige virksomheter.
I den nye modellen blir hver enkelt virksomhet beregnet for seg, basert på de ansatte i virksomheten. Det er dette vi kaller en virksomhetsspesifikk hendelsesbasert premiemodell.
Fra og med 2022 beregner vi premien løpende gjennom året, basert på hver enkelt ansatt i virksomheten samt faktiske hendelser som dere rapporterer inn til oss. Dette vil gi variasjon i fakturabeløpet fra termin til termin.
Hva er ansvarsreformen?
Innføringen av hendelsesbasert premie er en del av ansvarsreformen. Målet er at arbeidsgiverne blir ansvarliggjort for sine reelle pensjonskostnader.
Bevilgningsoppfølging og pensjonspremie i 2024
Pensjonsutgiften i bevilgningsregnskapet i andre halvår 2024 vil for mange bruttobudsjetterte virksomheter med ansatte født 1962 eller tidligere ikke gi et korrekt grunnlag for bevilgningsoppfølging.