Svingninger gjennom året – hendelser som påvirker fakturaen
I løpet av et år oppstår det hendelser som vil påvirke det endelige kostnadsbildet for en virksomhet. Noen hendelser er forutsigbare mens andre er uventede hendelser. Her gir vi deg en innføring i hvordan ulike hendelser påvirker pensjonspremien i en hendelsesbasert premiemodell.
Hva er en hendelse?
En hendelse er en endring i den ansattes lønns- og stillingsforhold, som har blitt rapportert til SPK. På hendelsesbasert premiemodell fakturerer vi dere for reelle hendelser som oppstår, tidligst påfølgende termin. Det betyr for eksempel at hendelser som skjer i løpet av januar og februar, vil vises på fakturaen for 1. termin som dere mottar i mars. Se årshjulet under.
Med innføringen av den nye premiemodellen vil det være viktig for dere å ha god oversikt over planlagte og mulige hendelser som kan skje i løpet av året. Eksempler på hendelser som kan påvirke pensjonspremien:
- Endringer i lønn og/eller faste og variable tillegg
- Stillingsendringer
- Start eller slutt i stilling – oppbemanning/nedbemanning
- Uttak av AFP, særalderspensjon og alderspensjon – hel eller delvis
- Medregning av tjenestetid fra andre ordninger med offentlig tjenestepensjon
- Sykdom eller dødsfall
Lønnsendringer, medregning og tidligpensjonering kan gjøre store utslag i pensjonspremien for ansatte som er født 1962 eller tidligere. Det er fordi denne gruppen omfattes av gammelt regelverk (bruttoordningen). Dette kommer vi tilbake til i en senere artikkel.
Går bort fra fem like terminer
Tidligere har dere blitt fakturert for fem like terminer basert på en premieprognose. Den sjette og siste fakturaen var en avregning i forhold til faktiske lønns- og stillingsdata som ble rapportert gjennom året. Se figuren til venstre i illustrasjonen under.
Fra og med i år vil dere løpende bli fakturert for faktiske hendelser som skjer i din virksomhet. Dette gjør at premien vil variere fra termin til termin. Se eksemplet i figuren til høyre under i illustrasjonen.
Oppsummert
Ulike hendelser gjennom året gjør at pensjonspremien vil variere fra termin til termin. Hendelser de to foregående månedene påvirker størrelsen på den etterfølgende terminfakturaen. Dere vil fremover motta faktura basert på de lønns- og stillingsdataene som gjelder for den aktuelle terminen.
Sammenhengen mellom prognose og svingninger i fakturaen vil vi ta opp i en senere artikkel.
Ta kontakt med oss på bedriftsservice@spk.no dersom dere trenger bistand eller har spørsmål knyttet til hendelser.