Tilgang til Min virksomhet
Som representant for en virksomhet som er medlem av Statens pensjonskasse, kan du selv administrere avtalen på Min virksomhet.
Når du er innlogget kan du
- rapportere endringer i lønn og stilling på ansatte
- sende pensjonsmelding
- hente ut rapporter
Vi bruker den offentlige portalen Altinn til tilgangsstyring.
Daglig leder i din bedrift delegerer rettigheter i Altinn
Daglig leder og styrets leder er registrert i Enhetsregisteret. Disse to får automatisk tilgang til våre tjenester, og kun disse to. De kan velge å delegere tilgangene videre i Altinn til andre medarbeidere, som igjen kan delegere videre. Mangler du tilgang er det derfor disse du må kontakte.
Fire tilgangsnivåer
Rollen Lønn- og personalmedarbeider i Altinn gir tilgang til all vår funksjonalitet.
Du kan sjekke om du har denne rollen ved å velge fanen "Tilgangsstyring" i Altinn.
For begrenset tilgang skiller vi mellom tre mindre roller:
- Rapporter medlemsdata
- Sende pensjonsmelding
- Informasjon om økonomi og ansatte (kun lesetilgang)
Rollene kan også kombineres.
1. Rapporter medlemsdata
For å kunne sende lønnsfiler eller registrere endringer i ansattes stilling, må du ha rettighetene:
- Les og Skriv i tjenesten Min virksomhet.
2. Sende pensjonsmelding
For å kunne pensjonere ansatte trenger du to rettighetene:
- Les og Signer i tjenesten Min virksomhet
- Les og Skriv i tjenesten pensjonsmeldingsskjema
3. Informasjon om økonomi og ansatte
For å få innsynsrett og kunne ta ut lister over ansatte og rapporter må du ha rettighetene:
- Les og Les arkiv i tjenesten Min virksomhet
Har du spørsmål?
Trenger du hjelp til innlogging, navigering eller delegering av roller i Altinn? Da kan du kontakte Altinn brukerservice på telefon 75 00 60 00. På www.altinn.no finner du utfyllende brukerveiledning.
Har du faglige spørsmål knyttet til hvordan rapportere lønns- og stillingsdata, kan du ta kontakt med Statens pensjonskasse på telefon 22 24 15 00.