Personvern

Statens pensjonskasse (SPK) avslutter kontoene sine i Meta

Etter en grundig vurdering har vi besluttet å avslutte kontoene våre på Facebook og Instagram. De blir deaktivert og slettet 1. april 2025.

Publisert 31.03.2025

Vi har vært til stede på Facebook og Instagram siden 2017. De har vært gode kanaler for å nå medlemmene våre og befolkningen ellers med informasjon om pensjon.

Etter en helhetsvurdering har vi konkludert med at vi ikke lenger kan bruke disse sosiale mediene, da dette kan utgjøre en personvernrisiko både for brukerne våre og egne ansatte. Vi mister to kanaler, men hensynet til personvernet må komme først.

Konklusjonen er også i tråd med Datatilsynets anbefalinger. Flere andre offentlige virksomheter har allerede trukket seg ut av Meta, som for eksempel Skatteetaten.  

Vi har flere gode kanaler for å nå ut med pensjonsinformasjon. De to viktigste er spk.no og kundesenteret vårt. Over 2,5 millioner besøkende er innom nettsiden vår i løpet av året, hvorav snaut én million logger seg inn.

Kundesenteret vårt svarer på 144 000 henvendelser via chat, telefon og e-post i året. I løpet av ett år har vi 330 kurs. Der når vi direkte ut til over 12 000 personer, og vi gjennomfører 6 300 personlig pensjonssamtaler og -prognoser.

Samtidig som vi nå forlater to kanaler, kommer vi til å øke direktekommunikasjonen med medlemmene våre. Vi vil i større grad sende ut e-poster med informasjon som er tilpasset medlemmenes alder og livssituasjon. I tillegg vil vi styrke tilstedeværelsen vår i redaktørstyrte medier.

Kort oppsummert: Medlemmene våre skal fortsatt enkelt kunne finne oss og få svar på det de lurer på – nå med enda bedre beskyttelse av personvernet.

NB: Dette er ikke en aprilsnarr.