Om premiemodellen
I dagens premiemodell blir hver enkelt virksomhet beregnet for seg. Det er dette vi kaller en virksomhetsspesifikk hendelsesbasert premiemodell.
Innføringen av ny premiemodell i 2023 er en del av ansvarsreformen og vil ansvarliggjøre virksomhetene i større grad for egne reelle pensjonskostnader.
Premiemodellen gir også et riktigere bilde av ressursbruken og synliggjør pensjon som et viktig kostnadselement. Den gir oversikt over egne pensjonskostnader og større mulighet til å påvirke fremtidige pensjonskostnader. Det er også i tråd med hvordan andre pensjonsordninger beregner premie.
Den totale premien består av tre elementer:
Ordinær premie |
Endringspremie |
Administrasjonspremie |
Premie for et år til med opptjening for alle ansatte |
Premie for hendelser som ikke faktureres gjennom den ordinære premien |
Administrasjonspremie 0,30% av pensjonsgrunnlaget |
Består av :
|
Oppstår f.eks. ved:
|
|
Tar hensyn til den enkeltes:
|
Vi beregner nå premien løpende gjennom året, basert på hver enkelt ansatt i virksomheten, samt faktiske hendelser som dere rapporterer inn til oss. Dette vil gi variasjon i fakturabeløpet fra termin til termin.