Om premiemodellen

I dagens premiemodell blir hver enkelt virksomhet beregnet for seg. Det er dette vi kaller en virksomhetsspesifikk hendelsesbasert premiemodell.

Innføringen av ny premiemodell i 2023 er en del av ansvarsreformen og vil ansvarliggjøre virksomhetene i større grad for egne reelle pensjonskostnader.

Premiemodellen synliggjør pensjon som et viktig kostnadselement. Den gir bedre oversikt, og større mulighet til å påvirke fremtidig premie. Det er også i tråd med hvordan andre pensjonsordninger beregner pensjonspremie.

Den totale premien består av tre elementer:

Ordinær premie

Endringspremie

Administrasjonspremie

Premie for et år til med opptjening for alle ansatte

Premie for hendelser som ikke faktureres gjennom den ordinære premien 

Administrasjonspremie 0,30 % av pensjonsgrunnlaget

Består av :

  • Sparepremie
  • Risikopremie
  • Avsetning til AFP (66-67 år)

Oppstår f.eks. ved:

  • Lønnsendringer (start, slutt)
  • Endringer i stillingsstørrelse
  • Endring i pensjonsgrad
  • AFP-uttak før 66 år
 

Tar hensyn til:

  • Alder
  • Kjønn
  • Pensjonsalder
  • Pensjonsgivende inntekt
  • Opptjening
  • Forventet størrelse på pensjon
   

Vi beregner premien løpende gjennom året, basert på hver enkelt ansatt i virksomheten, samt faktiske hendelser som dere rapporterer til oss. Dette kan gi variasjon i fakturabeløpet fra termin til termin.

Les mer om hva som påvirker premien.