Om premiemodellen
I dagens premiemodell blir hver enkelt virksomhet beregnet for seg. Det er dette vi kaller en virksomhetsspesifikk hendelsesbasert premiemodell.
Innføringen av ny premiemodell i 2023 er en del av ansvarsreformen og vil ansvarliggjøre virksomhetene i større grad for egne reelle pensjonskostnader.
Premiemodellen synliggjør pensjon som et viktig kostnadselement. Den gir bedre oversikt, og større mulighet til å påvirke fremtidig premie. Det er også i tråd med hvordan andre pensjonsordninger beregner pensjonspremie.
Den totale premien består av tre elementer:
Ordinær premie |
Endringspremie |
Administrasjonspremie |
Premie for et år til med opptjening for alle ansatte |
Premie for hendelser som ikke faktureres gjennom den ordinære premien |
Administrasjonspremie 0,30 % av pensjonsgrunnlaget |
Består av :
|
Oppstår f.eks. ved:
|
|
Tar hensyn til:
|
Vi beregner premien løpende gjennom året, basert på hver enkelt ansatt i virksomheten, samt faktiske hendelser som dere rapporterer til oss. Dette kan gi variasjon i fakturabeløpet fra termin til termin.