Serviceerklæring

Service og leveranser fra Statens pensjonskasse

Her kan du lese hva du kan forvente av oss, både når det gjelder generell service til dere som arbeidsgivere og service til deres ansatte – våre medlemmer. Dere får også en oversikt over våre leveranser. Rett og relevant veiledning om våre produkter inngår i vår service. Vi skal være tilgjengelig med korrekt og nyttig informasjon i relevante kanaler.

Del 1 - Service

1.1. Service og veiledning til din virksomhet

Her på vårt nettsted finner du generell informasjon om pensjonsordningen, og vi vil publisere relevant informasjon knyttet til endringer i pensjonsregelverket. Du finner også en verktøykasse, som skal gjøre det enklere for deg å informere om pensjon, og andre forhold i medlemskapet til virksomhetens ansatte (se under).

Vi vet at pensjon ofte oppfattes som komplisert. Behovet for informasjon er stort og det endrer seg over tid. Derfor tilbyr vi i Statens pensjonskasse (SPK) løpende service og veiledning til deg.

Du som arbeidsgiver har i mange sammenhenger behov for bistand – for eksempel hjelp til å informere ansatte, rapportere lønns- og stillingsdata og skaffe oversikt til budsjettering og regnskap. Du kan få denne bistanden her på spk.no eller ved å kontakte oss.

 1.1.1.      Min virksomhet på spk.no

På vår innloggingstjeneste "Min virksomhet" finner du all relevant informasjon om kundeforholdet hos oss samlet på ett sted. Her kan du blant annet sende pensjonsmelding, rapportere lønns- og stillingsdata og hente ut rapporter og medlemsinformasjon.

For at informasjon om din virksomhet og dine ansatte skal være tilstrekkelig sikret, er denne informasjonen passordbeskyttet. Innlogging skjer via ID-porten (f.eks. Min ID, Bank ID etc). Alle som har fått tildelt en rolle i Altinn, vil ha tilgang til relevant informasjon hos oss. Det er arbeidsgiver som har ansvar for å tildele riktige tilganger i Altinn.

Oppdatert lønns- og stillingsinformasjon er helt avgjørende for at medlemmene skal få riktig pensjon og for at grunnlaget for faktureringen fra oss blir korrekt. For å gi dere som rapporterer lønns- og stillingsinformasjon nødvendig kunnskap, har vi blant annet utviklet eLæring spesielt tilpasset dette behovet. Det finner du i Min virksomhet.

 1.1.2. Verktøykasse

Offentlig tjenestepensjon i SPK er et verdifullt ansattgode. Vår verktøykasse inneholder informasjon som gjør deg bedre i stand til å bistå ansatte i spørsmål om pensjon, boliglån og forsikring.  Verktøykassen er utviklet for at arbeidsgiver skal få hjelp til å synliggjøre pensjonsordningen i SPK på en slik måte at virksomheten fremstår som attraktiv for nåværende og fremtidige medarbeidere.

 Her finner  du verktøykassen

1.1.3.    Møter og seminarer

Møter

SPK ønsker å ha en god dialog med våre virksomheter. Vi gjennomfører gjerne møter med dere relatert til pensjon og de øvrige produktene vi tilbyr.

Seminarer

Vi tilbyr informasjon og/eller opplæring til virksomhetens pensjonsansvarlig, rapporteringsansvarlig, økonomiansvarlig eller andre relevante personer, ved endringer som påvirker pensjonsordningen. Noe av det vi tilbyr er:

  • Frokostseminarer om aktuelle tema relatert til offentlig tjenestepensjon
    • I forbindelse med større regelendringer og andre viktige milepæler, arrangerer vi informasjonsseminarer
  • Regnskapsseminarer
    • Seminarer for kunder som fører NRS6/IAS19
  • HR-seminarer
    • Rapportering
    • Pensjonsmeldinger
    • Gjennomgang av våre produkter

 Dersom dere ønsker et møte eller seminar fra oss, ta kontakt på bedriftsservice@spk.no

1.1.4. Kundebrev

Alle registrerte kontaktpersoner hos oss mottar jevnlig vårt elektroniske kundebrev.  Kundebrevene inneholder viktig informasjon om pensjonsordningen, endringer i regleverk, nyheter og annen nødvendig informasjon fra oss. I tillegg gir vi løpende oppdateringer på utviklingen innen kollektiv tjenestepensjon i offentlig sektor, vårt lånetilbud og øvrige forsikringsprodukter. Informasjonen dere mottar i kundebrevet er vår primære kanal for informasjon og dermed obligatorisk lesning. Dere skal derfor følge vanlige arkiveringsrutiner for kundebrev fra SPK.

Dersom du ikke mottar kundebrev fra oss, send din kontaktinformasjon til bedriftsservice@spk.no.

1.1.5. Generell informasjon

På våre sider om pensjon finner du generell informasjon om pensjonsordningen, nyheter om pensjonsreformen og verktøy som skal gjøre det enklere for deg som arbeidsgiver å informere om pensjon og andre forhold i medlemskapet til bedriftens ansatte. Her vil vi også legge relevant informasjon knyttet til endringer i pensjonsregelverk.

1.1.6. Henvendelser fra arbeidsgivere

Uansett hvilke problemstillinger du måtte ha knyttet til pensjonsordningen i SPK, er du velkommen til å ta kontakt med oss på bedriftsservice@spk.no.

Vårt mål er å svare så raskt som mulig på epost og brev, og senest innen 2 arbeidsdager. Ved mer komplekse spørsmål, vil vi holde deg løpende oppdatert underveis.

1.2.     Service og veiledning til dine ansatte

Dine ansatte er medlemmer i SPK, og de har dermed en av Norges beste pensjonsordninger. I tillegg har de mulighet til å få gunstig boliglån. Dersom virksomheten er omfattet av Hovedtariffavtalen i staten, er de ansatte også omfattet av gruppelivs- og yrkesskadeforsikring som vi administrerer.

 1.2.1.    Min side – enkelt for dine ansatte og enkelt for deg.

"Min side" er våre innloggede sider for medlemmene, og gir en oversikt over medlemskapet. Innlogging skjer via ID-porten (f.eks. Min ID, Bank ID etc). Der kan våre medlemmer f.eks. se sin opptjening, beregne pensjonsprognose, se status på pensjonssak, søke om pensjon og se informasjon om boliglån.

SPK tilbyr service tilpasset medlemmenes skiftende behov, gjennom informasjon og verktøy på våre nettsider, per telefon og e-post. 

Nyansatte mottar en epost fra oss med en link til en informasjonsside. På denne siden finnes mye god og nyttig informasjon om hva et medlemskap i SPK innebærer, og som vi kan anbefale deg å lese.

 1.2.2.    Personlig service

Vi tar imot henvendelser fra medlemmer og pensjonister per telefon, chat, brev og på e-post (postmottak@spk.no). Vårt kundesenter kan svare på alle spørsmål vedrørende produktene SPK tilbyr. Alle henvendelser håndteres etter personvernloven slik at medlemmenes opplysninger blir behandlet konfidensielt.

Vår målsetning er å besvare skriftlige henvendelser innen 2-3 dager. Som en offentlig etat er vi pålagt å besvare skriftlige henvendelser senest innen fire uker.

1.2.3.    Informasjon ved pensjonsvedtak og utbetaling

Vi garanterer at pensjonsutbetalingene starter senest tre måneder etter at all relevant informasjon er rapportert til SPK.

SPK sender utbetalingsbrev ca. 14 dager før første utbetaling med informasjon og beløp på utbetalingen. På Min side kan medlemmet se denne informasjonen så fort beregningen er godkjent.

Vedtak på uførepensjon blir sendt når vedtaket er fattet. Vedtak sendes både til medlemmet og arbeidsgiver (arbeidsgiver får ikke vedtaksbrev etter 2 år).

Utbetaling av pensjoner skjer vanligvis den 20. i hver måned. NAV betaler ut på vegne av SPK.

 Del 2 – Leveranser og kurs

2.1.       Basisleveranser

Alle våre kunder får noen basisleveranser fra oss. Hva dette er avhenger av finansieringsforhold og type virksomhet. Nedenfor har vi satt opp de tre ulike kategoriene og beskrevet innholdet av disse leveransene.

2.1.1. For våre kunder i statlig sektor har vi følgende basisleveranser

Med statlig sektor mener vi arbeidsgivere som er omfattet av Hovedtariffavtalen i staten, med unntak av de statlige kundene som er omtalt i punkt 1.1.3.

 Premievarsel

  • Premievarsel for det påfølgende året sendes alle premiebetalende virksomheter innen 1. juni.
  • Varslet sendes til virksomhetens økonomiansvarlig.
  • Vi varsler om premie for pensjonsordningen, gruppelivs- og yrkesskadeforsikringene.

 Prognose

  • Prognose for påfølgende år sendes ut i oktober.
  • I desember vil det bli foretatt en avregning.

 Faktura          

  • Faktura for pensjonsordningen sendes seks ganger per år i; februar, april, juni, august, oktober og desember.
  • Faktura for gruppelivs- og yrkesskadeforsikringene sendes en gang i året, normalt i juni måned.

 Rapporter

  • En oversikt over virksomhetens ansatte og pensjonister kan bestilles kostnadsfritt fra bedriftsservice@spk.no.

2.1.2. For våre kunder i undervisningssektor, har vi følgende leveranser:

Med undervisningssektoren mener vi arbeidsgivere i kommunal- og fylkeskommunal sektor, samt private skoler.

 Premievarsel

  • Premievarsel for det påfølgende året sendes innen 1. juni.
  • Informasjonen legges ut på Min virksomhet.

 Prognose

  • Prognose for påfølgende år sendes ut i oktober.
  • I desember vil det bli foretatt en avregning.

 Faktura

  • Faktura for pensjonsordningen sendes seks ganger per år i; februar, april, juni, august, oktober og desember.

 Rapporter

 2.1.3. For kunder med fond har vi følgende standardleveranser

Kontoutskrift og premievarsel

  • Kontoutskrift som viser økonomisk status ved årsskiftet sendes virksomheten innen 1. juni sammen med budsjettinnspill/premievarsel for påfølgende år.

Prognose

  • Prognose for påfølgende år sendes ut i oktober.

 Faktura

  • Faktura for pensjonsordningen sendes seks ganger per år i; februar, april, juni, august, oktober og desember.

 Rapporter

  • En oversikt over virksomhetens ansatte og pensjonister kan bestilles via din kontaktperson eller fra bedriftservice@spk.no

 2.2.       Kurs og analyser

I tillegg til basisleveransene, har vi utviklet egne kurs og analyser som kan bestilles. Prisliste finner du under beskrivelsene på leveransene.

 Nedenfor får du en kort beskrivelse av disse tjenestene.

 2.2.1. Kurs

Vår kursavdeling tilbyr kurs og foredrag som varierer i omfang fra enkle foredrag på en time til tredagers seniorkurs.

Våre kurs og foredrag gir deg det du trenger å vite om pensjon og pensjonsreformen. Vi har kurs både for privatpersoner, virksomheter, fagforeninger og organisasjoner.

I tillegg kan vi utarbeide individuelle pensjonsprognoser hvor det enkelte medlem får utregnet sin pensjon.

Her finner du utfyllende informasjon om alle våre kurs, prisoversikt og mulighet for påmelding. 

Ønsker du mer informasjon om våre kurs, eller ønsker å motta et tilbud om et spesialtilpasset kurs, ta kontakt med oss på kursogforedrag@spk.no eller på telefon 02775.

 2.2.2. Analyser

Hver bedrift er unik og har særskilte behov. Vi har derfor utviklet mulighet til å kunne utarbeide analyser og statistikker som er skreddersydd til hver bedrift. Vi tilbyr også rådgivning, analyser og bistand i forbindelse med virksomhetsendringer.

Når en virksomhet har gitt et løfte om framtidig definert årlig pensjonsutbetaling til sine ansatte, skal det normalt beregnes en pensjonsforpliktelse etter norsk regnskapsstandard, internasjonal standard (IFRS - IAS 19 og US GAAP) eller god kommunal regnskapsskikk (GKRS).

Vi utfører også beregninger for lederavtaler, driftspensjonsavtaler, samt spesialavtaler. I tillegg leverer vi analyser av regnskapsmessige effekter ved omdanning av pensjonsavtaler og ved planendringer.

Du kan kontakte din kundekontakt direkte, eller bedriftservice@spk.no, for å diskutere oppdrag og få et tilbud. Pris avhenger av størrelsen på din virksomhet og/eller oppdragets omfang.

 2.2.3. Regnskapsberegning for kommunal sektor (GKRS)

Alle kommuner og fylkeskommuner er pålagt å føre sine pensjonskostnader og pensjonsforpliktelser i årsregnskapet. Statens pensjonskasse leverer disse beregningene (GKRS) til hjelp i regnskapsføringen.

Forskrift om årsregnskap og årsberetning § 13, regulerer hvordan kommunene og fylkeskommunene skal beregne og føre pensjonskostnader og pensjonsforpliktelser for å følge god regnskapsskikk etter kommuneregnskapsreglene.

Dere vil motta to beregninger i året:

  • I september får din kommune eller fylkeskommune en foreløpig beregning av pensjonskostnader og premieavvik for året, i tillegg til budsjett for neste år.
  • I januar får dere den endelige beregningen av pensjonskostnader for året som har gått. Det      er denne som skal legges til grunn i regnskapet.

Prisen på samlet leveranse avhenger av hvor stor virksomheten er. Leveransene faktureres automatisk. Hvis du har spørsmål til beregningene eller ønsker å bestille tilleggstjenester, send en e-post til bedriftsservice@spk.no.

 2.2.4.    Regnskapsberegning - NRS6/IAS19

Mange virksomheter har ansvar for å regnskapsføre pensjonskostnader og pensjonsforpliktelser. Vi kan hjelpe dere med dette ved å gjøre en NRS6- eller IAS19-beregning. Pensjoner (dvs. ytelsespensjoner hvor nivå for utbetalingen er avtalt), AFP-avtaler, førtids-pensjonsavtaler, pensjoner som utbetales over drift og spesialavtaler skal alle regnskapsføres når de påløper, og fordeles systematisk og riktig over opptjeningsperioden.

Her kan du bestille regnskapsberegninger.

2.2.5. Analyse av fremtidige pensjonskostnader

Alle har behov for å ha oversikt over pensjonskostnader i fremtiden. Lønnsvekst, G-regulering og tidligpensjoneringer kan påvirke de fremtidige forpliktelsene i stor grad.

SPK kan hjelpe deg med rådgivning og analyser av hva pensjon vil koste virksomheten din i fremtiden.

2.2.6. I forbindelse med lønnsoppgjør

Å analysere fremtidige pensjonskostnader er spesielt aktuelt i forbindelse med lønnsoppgjør. Ved å vurdere ulike scenarier, vil både virksomheten og arbeidstakersiden se hvilke konsekvenser de ulike lønnsjusteringene får for framtidige pensjonskostnader. Resultatene avhenger sterkt av forutsetningene som legges til grunn.

2.2.7. Se inn i fremtiden

Vi kan også levere verdifull statistikk over medlemsbestanden til din virksomhet. Med hjelp av statistikken kan vi f.eks. utarbeide en prognose over hvor mange nye pensjonister din virksomhet kan forvente.

Statistikken gir viktig kunnskap om hvor mye forpliktelsene vil koste din virksomhet framover. Samtidig gir statistikken et viktig grunnlag for hvilke valg virksomheten din faktisk kan ta – og til hvilken kostnad.